×

Ostrzeżenie

JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING

Odpowiedzi na pytania

Udział LGD na poszczególnych etapach

włącz .

 

W związku z pytaniami o udział LGD na poszczególnych etapach projektów realizowanych ze wsparciem środków z PROW 2007-2013 Osi 4 LEADER uprzejmie informujemy:

 

Zadanie/ etap

LGD /Urząd Marszałkowski

Beneficjent/projektodawca

UWAGI

Przygotowanie projektu

Pracownicy biura LGD konsultują pomysł, jego zgodność z LSR, możliwość finansowania z LEADER`a.  W uzasadnionych przypadkach LGD zwraca się w imieniu beneficjenta do Urzędu Marszałkowskiego ze szczegółowymi zapytaniami.

 

Beneficjent ma pomysł na projekt. Opracowuje wstępny harmonogram, budżet, cele, etapy itp.

Beneficjent powinien zapoznać się z Lokalną Strategią Rozwoju (LSR) i ogólnymi warunkami  Osi 4 LEADER dla realizacji danego projektu

Tekst LSR znajduje się na stronie www.zielonesasiedztwo.org.pl

Małych projektów dotyczy m.in. rozporządzenie:

Nr 1067 z 19-08-10

Nr 613 z 27-04-09

Nr 868 z 8-07-2008

LGD organizuje bezpłatne szkolenia i konsultacje indywidualne z zewnętrznymi ekspertami .LGD ogłasza termin naboru po uzgodnieniach z UM.

Beneficjent uczestniczy w szkoleniach i konsultacjach, dopracowuje wniosek projektowy. Zbiera załączniki, ustala zasady współpracy projektowej  ewentualnych partnerów.

In formacje dotyczące szkoleń i konsultacji znajdują się na stronie:

www.zielonesasiedztwo.org.pl

Nabór

Biuro przyjmuje wnioski wraz z załącznikami. Pracownik informuje beneficjentów o ewentualnych brakach, które można uzupełnić  do dnia złożenia wniosku tj. najpóźniej ostatniego dnia naboru.

 

Beneficjent składa wniosek do UM korzystając z pośrednictwa biura LGD. Beneficjent odpowiada za kompletność wniosku i załączników.

 

Ocena w LGD

Rada LGD ocenia wnioski pod kątem zgodności z LSR, przyznaje punkty, uchwala listy rankingowe

Beneficjent otrzymuje informację o wybraniu projektu i o tym czy mieścił się on w ramach limitu na dany nabór, ma możliwość odwołania od decyzji Rady

 

 

Biuro LGD przesyła komplet dokumentów z danego naboru do instytucji wdrażającej (UM lub ARiMR).

 

 

Ocena w instytucji wdrażającej (UM i ARiMR)

Instytucja wdrażająca przystępuje do szczegółowej oceny formalnej. Sprawdzana jest w szczególności:

-kompletność wniosku i załączników

-zgodność celów z opisanymi zadaniami

-realność  i prawidłowość konstrukcji budżetu

 

 

Instytucja wdrażająca oficjalnym pismem informuje beneficjenta o koniecznych poprawkach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beneficjent ma prawo do dwukrotnych poprawek. Może zwrócić się na tym etapie o pomoc do LGD

 

 

Biuro LGD nie otrzymuje do wiadomości korespondencji pomiędzy instytucję wdrażającą  a beneficjentem

 

Podpisanie umowy z instytucją wdrażającą

Biuro ma otrzymać do wiadomości informację o podpisywanych umowach. LGD nie jest stroną w tym procesie

Po uzupełnieniu błędów beneficjent podpisuje umowę z Instytucją wdrażającą na realizację projektu

 

Dla Małych Projektów  refundowane SA koszty poniesione od dnia zawarcia umowy, wcześniej na własną odpowiedzialność

 

Realizacja projektu

LGD może udzielać porad w zakresie realizacji umowy i ponoszonych kosztów. Jednakże ostateczna interpretacja należy do urzędnika instytucji wdrażającej odpowiedzialnego za kontakty z beneficjentem danego projektu.

 

Beneficjent przystępuje do realizacji projektu zgodnie z zaktualizowanym harmonogramem.  Przed poniesieniem pierwszych kosztów powinien zapoznać się ze szczegółami obowiązujących zasad rozliczeń.

 

Beneficjent jest zobowiązany do zapoznania się ze szczegółami obowiązujących zasad w tym o prowadzeniu  oddzielnego systemu rachunkowości, refundacji kosztów kwalifikowanych i racjonalnych.

 

Rozliczenia gotówkowe dozwolone są do 1000zł.

LGD współpracuje z beneficjentami w zakresie promocji  i rezultatu realizowanego projektu. Opracowuje ankiety ewaluacyjne, monitoruje realizacje projektów.

 

Beneficjent utrzymuje kontakt z LGD, informuje biuro o postępach i problemach. Odpowiada na ankiety.

 

Rozliczenie projektu

Biuro LGD zbiera i upowszechnia informacje nt. zrealizowanych projektów i na tej podstawie opracowuje sprawozdawczość oraz wytyczne działań na przyszłe okresy.

Zgodnie z zapisami umowy, beneficjent rozlicza i sprawozdaje projekt. Informuje LGD o osiągnięciach i zamknięciu  kolejnego etapu.

Beneficjent ma obowiązek zachować tzw. ?trwałość rezultatu ? na zasadach określonych w umowie.

Pracownicy biura mogą przy przygotowaniu wniosku o płatność.

Biuro LGD pośredniczy w wymianie informacji w ramach tzw. Banku Dobrych Praktyk pomiędzy realizatorami projektów  oraz nowymi  beneficjentami.

 

 

 

 

 

.

Co może zostać sfinansowane w ramach "Małych projektów"

włącz .

Co może zostać sfinansowane w ramach ?małych projektów? ?

1. koszty ogólne:

- przygotowania dokumentacji technicznej małego projektu, obejmujące koszty: kosztorysów, projektów architektonicznych lub budowlanych, dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej, wypisów z katastru nieruchomości

- opłat za patenty i licencje

- badań lub analiz

- sprawowania nadzoru autorskiego lub inwestorskiego

2. robót budowlanych

3. wynagrodzenia za świadczenie usług, w tym usług prawniczych lub księgowych,

4. podłączenia do Internetu

5. opracowania, druku lub powielenia oraz dystrybucji materiałów informacyjnych lub szkoleniowych, w tym audiowizualnych, dotyczących małego projektu, zakupu lub wynajęcia powierzchni reklamowych, zakupu czasu antenowego oraz zamieszczania materiałów prasowych w prasie,

6. najmu sal lub innych powierzchni lub dzierżawy gruntu,

7. zakupu materiałów lub przedmiotów, w tym materiału siewnego lub nasadzeniowego roślin wieloletnich,

8. zakupu, najmu lub dzierżawy oraz montażu maszyn, urządzeń, narzędzi, wyposażenia, sprzętu lub oprogramowania, z wyłączeniem środków transportu, przy czym koszt zakupu podlega refundacji jedynie w przypadku, gdy koszt najmu albo dzierżawy przekraczałby koszt zakupu,

9. organizacji i przeprowadzenia wydarzeń promocyjnych, kulturalnych rekreacyjnych lub sportowych,

10. wytyczenia lub oznakowania szlaków turystycznych, ścieżek dydaktycznych lub przyrodniczych, w tym pomników przyrody, obiektów małej infrastruktury turystycznej, obiektów historycznych, przyrodniczych, kulturowych lub sakralnych,

11. utworzenia lub aktualizacji baz danych, w tym bazy informacji turystycznej,

12. tworzenie stron internetowych,

13. upominków lub nagród do łącznej wysokości 5% pozostałych kosztów podlegających refundacji w ramach realizacji małych projektów,

14. wynagrodzenia lub pobytu osób prowadzących szkolenia,

15. podróży lub wyżywienia uczestników szkolenia,

16. noclegu uczestników szkoleń - w przypadku szkoleń trwających co najmniej dwa dni,

17. tłumaczeń, jeżeli osoby prowadzące szkolenia nie posługują się językiem polskim.

.

W jaki sposób wyliczyć wartość pracy

włącz .

W jaki sposób należy wyliczyć wartość pracy oraz usług świadczonych nieodpłatnie?

Należy sprawdzić komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z lutego roku bieżącego odnośnie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzednim. W roku 2010 przeciętne wynagrodzenia w gospodarce narodowe wynosiło 3224,98 zł. Wartości te należy podzielić przez 168 co daje nam 19,19 zł za przepracowaną nieodpłatnie godzinę. Aby wyliczyć kwotę do refundacji należy obliczyć całkowite koszty kwalifikowane operacji obliczyć 10% tej kwoty i sprawdzić czy iloczyn 19,19 zł oraz liczby przepracowanych przez wolontariuszy godzin nie przekracza 10%całkowitych kosztów kwalifikowanych.

3224,98/  168 = 19,19 zł równowartość pracy własnej wykonanej w trakcie 1 godziny

X  * 19,19 =Y potencjalna kwota do refundacji za pracę własną

X -liczba przepracowanych godzin

Całkowite koszty kwalifikowane   /  10 = Z

Z- 10% całkowitych kosztów kwalifikowanych

Jeżeli Y< Z to Y jest kwotą do refundacji z tytułu kwalifikowalności pracy własnej.
Jeżeli Y > Z to Z jest kwotą do refundacji z tytułu kwalifikowalności pracy własnej.

Wartość pracy oraz usług świadczonych nieodpłatnie, stanowiącą iloczyn liczby przepracowanych godzin oraz ilorazu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy na małe projekty, i liczby 168, lecz nie więcej niż 10% całkowitych kosztów kwalifikowanych małych projektów pomniejszonych o wysokość kosztów ogólnych.

.

Więcej artykułów…