×

Ostrzeżenie

JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING

Odpowiedzi na pytania

włącz . Odsłony: 5035

Odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania

 

 

 

 

 

W związku z pytaniami o udział LGD na poszczególnych etapach realizacji projektów realizowanych ze wsparciem środków PROW 2007-2013 Osi 4 LEADER uprzejmie informujemy:

 

 

Zadanie/ etap

LGD /Urząd Marszałkowski

Beneficjent/projektodawca

UWAGI

Przygotowanie projektu

Pracownicy biura LGD konsultują pomysł, jego zgodność z LSR, możliwość finansowania z LEADER`a.  W uzasadnionych przypadkach LGD zwraca się w imieniu beneficjenta do Urzędu Marszałkowskiego ze szczegółowymi zapytaniami.

Beneficjent ma pomysł na projekt. Opracowuje wstępny harmonogram, budżet, cele, etapy itp.

Beneficjent powinien zapoznać się z Lokalną Strategią Rozwoju (LSR) i ogólnymi warunkami  Osi 4 LEADER dla realizacji danego projektu

Tekst LSR znajduje się na stronie www.zielonesasiedztwo.org.pl

Małych projektów dotyczy m.in. rozporządzenie:

Nr 1067 z 19-08-10

Nr 613 z 27-04-09

Nr 868 z 8-07-2008

LGD organizuje bezpłatne szkolenia i konsultacje indywidualne z zewnętrznymi ekspertami .LGD ogłasza termin naboru po uzgodnieniach z UM.

Beneficjent uczestniczy w szkoleniach i konsultacjach, dopracowuje wniosek projektowy. Zbiera załączniki, ustala zasady współpracy projektowej  ewentualnych partnerów.

In formacje dotyczące szkoleń i konsultacji znajdują się na stronie:

www.zielonesasiedztwo.org.pl

Nabór

Biuro przyjmuje wnioski wraz z załącznikami. Pracownik informuje beneficjentów o ewentualnych brakach, które można uzupełnić  do dnia złożenia wniosku tj. najpóźniej ostatniego dnia naboru.

Beneficjent składa wniosek do UM korzystając z pośrednictwa biura LGD. Beneficjent odpowiada za kompletność wniosku i załączników.

Ocena w LGD

Rada LGD ocenia wnioski pod kątem zgodności z LSR, przyznaje punkty, uchwala listy rankingowe

Beneficjent otrzymuje informację o wybraniu projektu i o tym czy mieścił się on w ramach limitu na dany nabór, ma możliwość odwołania od decyzji Rady

Biuro LGD przesyła komplet dokumentów z danego naboru do instytucji wdrażającej (UM lub ARiMR).

Ocena w instytucji wdrażającej (UM i ARiMR)

Instytucja wdrażająca przystępuje do szczegółowej oceny formalnej. Sprawdzana jest w szczególności:

-kompletność wniosku i załączników

-zgodność celów z opisanymi zadaniami

-realność  i prawidłowość konstrukcji budżetu

Instytucja wdrażająca oficjalnym pismem informuje beneficjenta o koniecznych poprawkach

Beneficjent ma prawo do dwukrotnych poprawek. Może zwrócić się na tym etapie o pomoc do LGD

Biuro LGD nie otrzymuje do wiadomości korespondencji pomiędzy instytucję wdrażającą  a beneficjentem

Podpisanie umowy z instytucją wdrażającą

Biuro ma otrzymać do wiadomości informację o podpisywanych umowach. LGD nie jest stroną w tym procesie

Po uzupełnieniu błędów beneficjent podpisuje umowę z Instytucją wdrażającą na realizację projektu

Dla Małych Projektów  refundowane SA koszty poniesione od dnia zawarcia umowy, wcześniej na własną odpowiedzialność

Realizacja projektu

LGD może udzielać porad w zakresie realizacji umowy i ponoszonych kosztów. Jednakże ostateczna interpretacja należy do urzędnika instytucji wdrażającej odpowiedzialnego za kontakty z beneficjentem danego projektu.

Beneficjent przystępuje do realizacji projektu zgodnie z zaktualizowanym harmonogramem.  Przed poniesieniem pierwszych kosztów powinien zapoznać się ze szczegółami obowiązujących zasad rozliczeń.

Beneficjent jest zobowiązany do zapoznania się ze szczegółami obowiązujących zasad w tym o prowadzeniu  oddzielnego systemu rachunkowości, refundacji kosztów kwalifikowanych i racjonalnych.

Rozliczenia gotówkowe dozwolone są do 1000zł.

LGD współpracuje z beneficjentami w zakresie promocji  i rezultatu realizowanego projektu. Opracowuje ankiety ewaluacyjne, monitoruje realizacje projektów.

Beneficjent utrzymuje kontakt z LGD, informuje biuro o postępach i problemach. Odpowiada na ankiety.

Rozliczenie projektu

Biuro LGD zbiera i upowszechnia informacje nt. zrealizowanych projektów i na tej podstawie opracowuje sprawozdawczość oraz wytyczne działań na przyszłe okresy.

Zgodnie z zapisami umowy, beneficjent rozlicza i sprawozdaje projekt. Informuje LGD o osiągnięciach i zamknięciu  kolejnego etapu.

Beneficjent ma obowiązek zachować tzw. ?trwałość rezultatu ? na zasadach określonych w umowie.

Pracownicy biura mogą przy przygotowaniu wniosku o płatność.

Biuro LGD pośredniczy w wymianie informacji w ramach tzw. Banku Dobrych Praktyk pomiędzy realizatorami projektów  oraz nowymi  beneficjentami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dochód w małych projektach(interpretacja UM)

 

W odpowiedzi na pismo z dnia 27.09.2011 r. z prośbą o interpretacje zapisów dotyczących generowania dochodów w związku z realizacją małego projektu w przypadku operacji nieinwestycyjnych, poniżej przedstawiam stosowne informacje:

W przypadku realizacji operacji nieinwestycyjnej dopuszczalny poziom dochodów generowanych w związku z realizacją małego projektu nie może przekroczyć wysokości wkładu własnego Wnioskodawcy w finansowanie projektu tj. zgodnie z instrukcją do wniosku o przyznanie pomocy wysokości kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy sumą kosztów całkowitych a wnioskowaną kwotą pomocy. Należy również dodać, iż Wnioskodawca realizujący operację nieinwestycyjną nie jest zobowiązany do utrzymania celów projektu przez okres 5 lat licząc od dnia przyznania pomocy. Zatem dopuszczalny poziom dochodów generowanych w związku z realizacją małego projektu w tym przypadku będzie odnosił się bezpośrednio do efektów danej operacji. Należy również podkreślić, iż najważniejszą kwestią w tym przypadku jest uniknięcie podwójnego finansowania.

Natomiast w przypadku realizacji operacji inwestycyjnych (np. utworzenie wypożyczalni sprzętu turystycznego) możliwe jest pobieranie pełnych opłat w okresie związania celem, który wynosi 5 lat licząc od dnia przyznania pomocy. Należy mieć również na uwadze, że ceny ustalone przez Wnioskodawcę nie mogę być barierą dla osiągnięcia i utrzymania celów projektu, który ma w pierwszej kolejności przyczynić się do rozwoju turystyki (w podanym powyżej przykładzie).

 


Co może zostać sfinansowane w ramach ?małych projektów? ?

1. koszty ogólne:

- przygotowania dokumentacji technicznej małego projektu, obejmujące koszty: kosztorysów, projektów architektonicznych lub budowlanych, dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej, wypisów z katastru nieruchomości

- opłat za patenty i licencje

- badań lub analiz

- sprawowania nadzoru autorskiego lub inwestorskiego

2. robót budowlanych

3. wynagrodzenia za świadczenie usług, w tym usług prawniczych lub księgowych,

4. podłączenia do Internetu

5. opracowania, druku lub powielenia oraz dystrybucji materiałów informacyjnych lub szkoleniowych, w tym audiowizualnych, dotyczących małego projektu, zakupu lub wynajęcia powierzchni reklamowych, zakupu czasu antenowego oraz zamieszczania materiałów prasowych w prasie,

6. najmu sal lub innych powierzchni lub dzierżawy gruntu,

7. zakupu materiałów lub przedmiotów, w tym materiału siewnego lub nasadzeniowego roślin wieloletnich,

8. zakupu, najmu lub dzierżawy oraz montażu maszyn, urządzeń, narzędzi, wyposażenia, sprzętu lub oprogramowania, z wyłączeniem środków transportu, przy czym koszt zakupu podlega refundacji jedynie w przypadku, gdy koszt najmu albo dzierżawy przekraczałby koszt zakupu,

9. organizacji i przeprowadzenia wydarzeń promocyjnych, kulturalnych rekreacyjnych lub sportowych,

10. wytyczenia lub oznakowania szlaków turystycznych, ścieżek dydaktycznych lub przyrodniczych, w tym pomników przyrody, obiektów małej infrastruktury turystycznej, obiektów historycznych, przyrodniczych, kulturowych lub sakralnych,

11. utworzenia lub aktualizacji baz danych, w tym bazy informacji turystycznej,

12. tworzenie stron internetowych,

13. upominków lub nagród do łącznej wysokości 5% pozostałych kosztów podlegających refundacji w ramach realizacji małych projektów,

14. wynagrodzenia lub pobytu osób prowadzących szkolenia,

15. podróży lub wyżywienia uczestników szkolenia,

16. noclegu uczestników szkoleń - w przypadku szkoleń trwających co najmniej dwa dni,

17. tłumaczeń, jeżeli osoby prowadzące szkolenia nie posługują się językiem polskim.

 

 

Zakres Małych Projektów – przykłady, materiał pomocniczy/wewnętrzny Stowarzyszenia LGD „Zielone Sąsiedztwo”

NIE WOLNO

WOLNO

szkolenia dla rolników

pozostałe szkolenia

indywidualna promocja

promocja lokalnej twórczości

budowa nowych świetlic

remont + modernizacja istniejących świetlic

proste inwestycje odtworzeniowe

modernizacja oznaczająca trwałe ulepszenie, unowocześnienie istniejącego obiektu + zapewnienie 5-letniej trwałości + udowodnienie, że w całym tym okresie będzie sprzyjał rozwijaniu aktywności społeczności lokalnej

 

zagospodarowanie terenu przyległego + 5 lat i + zapewnienie rozwijania aktywności

bieżące utrzymanie małej infrastruktury turystycznej (np. zakup kosiarki);

 

budowa, odbudowa i znakowanie małej infrastruktury turystycznej (np. deszczochronów, miejsc wypoczynkowych, placów zabaw, placu rekreacyjno-edukacyjnego przez zakup urządzeń rekreacyjno-edukacyjnych, ławeczek oraz wykonanie ogrodzenia, wykonanie i montaż tablic informacyjnych)

wymiana nawierzchni chodnika,

renowacja trawnika boiska, zakup i montaż systemu nawadniającego boiska oraz budowa i montaż siedzisk i boksu dla kibiców i drużyn przyjezdnych;

 

remont placu zabaw, jak i zakup nowego wyposażenia, który nie stanowi odbudowy

utworzenie kortu tenisowego

 

 

 

odbudowa placu zabaw, jak i zakup nowego wyposażenia

zakup koni;

remont stajni, przechowalni pasz

wykonanie edukacyjnej ścieżki do jazdy konnej, wynagrodzenia trenerów do jazdy konnej i trenerów prowadzących warsztaty oraz dowozu uczestników warsztatów

 

stworzeniem folderu informacyjno-promocyjnego jako działanie związane z rozwijaniem turystyki lub rekreacji

karty parkingowe w związku z wyjazdem uczestników warsztatów, bilety do muzeów dla uczestników warsztatów

budowa sauny i basenu w celu podniesienia atrakcyjności turystycznej (wymagane jest jednak uzasadnienie i racjonalność poniesionych kosztów)

zakup środków transportu napędzanych mechanicznie (np. ruady, skutery)

 

zakup wyposażenia budynku szkoły, która w czasie wakacji jest adaptowana na schronisko (funkcje turystyczne pełni tylko przez dwa miesiące w roku)

 

zakup donic, kwietników oraz dokonanie nasadzeń roślin wieloletnich w celu poprawy estetyki miejscowości

zakup oraz montaż ławek i koszy parkowych wraz z nasadzeniem roślin wieloletnich można uznać jako budowę miejsca wypoczynkowego

remont kwater agroturystycznych (z pomocy można korzystać w ramach działania "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej”)

budowa, odbudowa, remont obiektów, typu schroniska, mogą być realizowane przez osoby fizyczne posiadające gospodarstwa rolne, ale ubezpieczone w ZUS, z pomocy nie wyklucza się operacji polegających na budowie domków letniskowych

budowa i remont parkingów, nasadzenia przy drogach powiatowych, gminnych, remont przystanków autobusowych (z pomocy można korzystać w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi”)

 

zagospodarowanie otoczenia zbiornika wodnego w celu poprawy estetyki miejscowości

zagospodarowanie otoczenia zbiornika wodnego (pod warunkiem, że stanowią konieczną część operacji, polegającej na budowie, odbudowie lub oznakowaniu małej infrastruktury turystycznej)

 

zagospodarowanie terenu przy pomniku przyrody; utworzenie ścieżki przyrodniczo-edukacyjnej; budowa stanicy wodnej służącej cumowaniu łodzi

remont tarasu widokowego

budowa lub odbudowa tarasu widokowego

budowa, remont połączony z modernizacją i wyposażenie hoteli, moteli, pensjonatów i bazy gastronomicznej, ponieważ nie należą do małej infrastruktury turystycznej

remont połączony z modernizacją pokoi i łazienek przeznaczonych dla turystów w gospodarstwie agroturystycznym (o ile wnioskodawca prowadzący gospodarstwo agroturystyczne spełnia kryteria dostęp dla wsparcia w ramach ww. działania oraz planowana do realizacji operacja nie kwalifikuje się do wsparcia w ramach działań osi 3)

remont stołówki w schronisku, jeśli korzystają z niej nie tylko goście schroniska

wyposażenie pokoi w elementy umożliwiające turystom przygotowanie posiłku na miejscu albo wyposażenie stołówki, w której przygotowywane będą posiłki wyłącznie na potrzeby turystów przebywających w obiekcie;

wyposażenie pokoi w schronisku (o ile wnioskodawca prowadzący gospodarstwo agroturystyczne spełnia kryteria dostępu dla wsparcia w ramach ww. działania oraz planowana do realizacji operacja nie kwalifikuje się do wsparcia w ramach działań osi 3)

zakup wyposażenia sali konferencyjnej, jeśli nie służy zaspokojeniu potrzeb turystów

zakup wyposażenia sali konferencyjnej, jeśli zakupiony sprzęt będzie stanowił wyposażenie, z którego korzystać będą turyści, np. gdy schronisko świadczy usługi hotelarskie wraz z udostępnianiem pomieszczeń na szkolenia.

 

koszt doposażenia bazy turystycznej z uwagi na to, że jest to istniejący obiekt budowlany, może być uznany za kwalifikowalny tylko wtedy gdy mały projekt polega na rozbudowie lub nadbudowie obiektu;

zakup sprzętu rekreacyjnego i sportowego w celu jego udostępnienia może być objęte pomocą nawet w przypadku, gdy wnioskodawca nie planuje w ramach operacji budowy, odbudowy, przebudowy, remontu połączonego z modernizacją, zagospodarowania lub oznakowania obiektów pełniących funkcje turystyczne i rekreacyjne

  • We wniosku na MP  w uzasadnieniu należy podać cel ogólny, szczegółowy oraz przedsięwzięcie realizowane poprzez dany Mały Projekt (uprzednio należy zapoznać się z LSR).
  • Po pozytywnej merytorycznej weryfikacji przez Radę LGD wniosek oczekuje na ocenę formalną w Urzędzie Marszałkowskim.
  • Pierwsze pismo jakie otrzyma beneficjent z UM będzie dotyczyło wezwania do uzupełnień. Beneficjent ma prawo zwrócić się pisemnie o przedłużenie terminu wykonywania danej czynności w trakcie weryfikacji. Jeśli takiego pisma nie złoży, obowiązują terminy z pierwszego przysłanego pisma o poprawki.
  • Beneficjent ma prawo wnioskować bezpośrednio do Urzędu Marszałkowskiego o zmiany w planie finansowym. Płatności: główna zasada – dozwolone są płatności gotówkowe tylko do 1000,00 zł (liczone łącznie do danej pozycji budżetowej).
  • Przy weryfikacji wniosku urzędnik będzie wymagał kopii raportów kasowych i adnotacji na każdej fakturze ZAPŁACONO GOTÓWKĄ.
  • Wymóg prowadzenia specjalnej księgowości do projektu:  Osoba fizyczna prowadzi np. zeszyt z wpisanymi wszystkimi działaniami związanymi z realizowaną operacją (w układzie tak jak we wniosku), należy wpisywać nawet koszty niekwalifikowane;  osoba prawna -  wydzielone konto (na odwrocie faktury należy zamieszczać opisy zgodnie z wytycznymi)
  • Dodatkowe dokumenty o które może zwrócić się UM przy rozliczeniu: 1) interpretacja indywidualna (o którą zwraca się beneficjent osobiście oddzielnym pismem do Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Informacji podatkowej w Płocku, opisując dokładnie sytuację i dołączając oryginały niezbędnych dokumentów). Obowiązuje stowarzyszenie, gdy wykazało ono VAT w kosztach kwalifikowanych (czyli gdy złożono oświadczenie o kwalifikowalności VAT, czyli ubiega się o zwrot poniesionych kwot brutto). Obowiązuje osobę fizyczną, jeśli dodatkowo prowadzi działalność gospodarczą, a chce w przypadku realizowanego projektu odzyskać VAT, czyli go kwalifikować. Beneficjent zwraca się wtedy do IS o interpretacje, że w danym przypadku nie może inaczej VAT-u odzyskać (IS skontroluje, czy jego PKD nie pokrywa się z zakresem Małego Projektu); 2) oświadczenie, że dołączone do wniosku o płatność kopie rachunków i umów dotyczą kosztów niezbędnych do realizacji projektu (dotyczy to szczególnie kosztów osobowych ); 3) dokument potwierdzający nr rachunku bankowego; 4) sprawozdanie z opisem realizacji (na odpowiednik druku, obowiązuje zawsze przy płatności ostatecznej)
  • Obowiązki promocyjne: należy przestrzegać „ologowania” zgodnie z zasadami księgi wizualizacji, promocja i informowanie o źródle otrzymanych środków obowiązuje szczególnie w wypadku wydawnictw (pamiętać o napisie ”wydawnictwa bezpłatne”).

Opracowanie: biuro LGD wrzesień 2011r

 


W jaki sposób należy wyliczyć wartość pracy oraz usług świadczonych nieodpłatnie?

Należy sprawdzić komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z lutego roku bieżącego odnośnie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzednim. W roku 2009 przeciętne wynagrodzenia w gospodarce narodowe wynosiło 3102,96 PLN. Wartości te należy podzielić przez 168 co daje nam 18,47 zł za przepracowaną nieodpłatnie godzinę. Aby wyliczyć kwotę do refundacji należy obliczyć całkowite koszty kwalifikowane operacji obliczyć 10% tej kwoty i sprawdzić czy iloczyn 18,47 zł oraz liczby przepracowanych  przez wolontariuszy godzin nie przekracza 10%całkowitych kosztów kwalifikowanych.

3102,96/  168 = 18,47 zł równowartość pracy własnej wykonanej w trakcie 1 godziny

X  * 18,47 =Y potencjalna kwota do refundacji za pracę własną

X -liczba przepracowanych godzin

Całkowite koszty kwalifikowane   /  10 = Z

Z- 10% całkowitych kosztów kwalifikowanych

Jeżeli Y< Z to Y jest kwotą do refundacji z tytułu kwalifikowalności pracy własnej.
Jeżeli Y > Z to Z jest kwotą do refundacji z tytułu kwalifikowalności pracy własnej.

Wartość pracy oraz usług świadczonych nieodpłatnie, stanowiącą iloczyn liczby przepracowanych godzin oraz ilorazu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy na małe projekty, i liczby 168, lecz nie więcej niż 10% całkowitych kosztów kwalifikowanych małych projektów pomniejszonych o wysokość kosztów ogólnych.

 

NUMER IDENTYFIKACYJNY PRODUCENTA.

Przypominamy, iż Beneficjenci, którzy będą zainteresowani ubieganiem się o dofinansowanie projektów w ramach działań PROW 2007-2013

składanych w ramach działań ?Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej?oraz ?Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw?, dla których ARiMR pełni funkcję podmiotu muszą posiadać numer identyfikacyjny producenta, nadawany zgodnie z ustawą z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz.U. z 2004 r. Nr 10, poz. 76 z późn. zm.).

W przypadku, gdy Wnioskodawca nie posiada* takiego numeru do Wniosku o przyznanie pomocy musi dołączyć:

? oryginał wniosku o nadanie numeru identyfikacyjnego producenta (Wniosek o wpis do ewidencji producentów),

lub

? kopię wniosku o nadanie numeru identyfikacyjnego producenta potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez pracownika Biura Powiatowego w przypadku, gdy został on złożony we wcześniejszym terminie a Wnioskodawca, do chwili złożenia Wniosku o przyznanie pomocy, nie otrzymał jeszcze tego numeru.

Niespełnienie tego wymogu skutkować będzie nieprzyznaniem pomocy już na etapie wstępnej weryfikacji wniosku. Dlatego prosimy Wnioskodawców ww. działań nieposiadających numeru identyfikacji o wcześniejsze składanie Wniosku o wpis do ewidencji producentów w Biurze Powiatowym ARiMR właściwym ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy. Jednocześnie przypominamy o konieczności zgłaszania wszelkich zmian danych zawartych we Wniosku o wpis do ewidencji producentów w terminie 14 dni od daty ich zaistnienia. Zmiany te należy zgłaszać bezpośrednio we właściwym Biurze Powiatowym ARiMR.

* Sytuacja taka nie dotyczy działania 311 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej, w którym Wnioskodawca (rolnik, małżonek rolnika lub jego domownik) we Wniosku o przyznanie pomocy podaje swój numer identyfikacyjny producenta, jeśli został mu nadany lub numer osoby, której przyznano płatności do gruntów rolnych wchodzących w skład danego gospodarstwa.


UWAGA:

Wniosek o nadanie Numeru Identyfikacyjnego Producenta można składać również w  Brwinowie przy ul. Pszczelińskiej 99

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji i Rolnictwa
Biuro Powiatowe ARiMR w Grodzisku Mazowieckim
ul. Cegielniana 1
05-825 Grodzisk Mazowiecki
tel: 0-22-734-51-10

Informacje dostępne na stronie na str. www.arimr.gov.pl

Wniosek o nadanie numeru

Instrukcja do wniosku o nadanie numeru identyfikacyjnego producenta rolnego

.