×

Ostrzeżenie

JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING

Drogi lokalne - PROW projekt rozporządzenia

włącz . Odsłony: 2342

 

Resort rolnictwa przekazał stronie samorządowej 24 czerwca do zaopiniowania projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych"
w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania finansowania
projektom z tego zakresu.

.



Finansowanie tylko dróg publicznych

Rozporządzenie jasno mówi, że chodzi o inwestycje polegające na budowie lub przebudowie dróg gminnych lub powiatowych, w rozumieniu ustawy o drogach publicznych. Wskazano katalog kosztów kwalifikowanych.
Refundacji będą podlegać koszty związane z budową lub przebudową drogi,
polegającej na wykonywaniu robót, w których wyniku następuje podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej drogi, niewymagających zmiany granic pasa drogowego.


Dla kogo pieniądze

Potencjalnymi beneficjantami mogą być: gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów.

Warunki przyznania dofinansowania i limity

Oprócz warunków podstawowych, zapisanych w dokumencie PROW i ustawie wdrażającej program, przedsięwzięcie musi spełnić następujące warunki:

1.    będzie realizowana w określonym zakresie działania

2.    wydatki ponoszone w ramach operacji nie będą współfinansowane w drodze 
       wkładu z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności lub jakiegokolwiek
       innego unijnego instrumentu finansowego;

3.    będzie realizowana w nie więcej niż dwóch etapach, a wykonanie zakresu  
       rzeczowego, zgodnie z zakresem rzeczowo-finansowym operacji,  w tym  
       poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych operacji oraz złożenie   
       wniosku o płatność końcową wypłacaną po zrealizowaniu  całej operacji nastąpi
       w terminie 24 miesięcy, a w przypadku operacji realizowanej w dwóch etapach
       w terminie 36 miesięcy, od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do dnia 30
       czerwca 2023 r.;

4.    będzie realizowana w miejscowości należącej do gminy wiejskiej lub miejsko-  
       wiejskiej z wyłączeniem miast pow. 5 tys. mieszk. lub gminy miejskiej z    
       wyłączeniem miejscowości pow. 5 tys. mieszk.;

5.    inwestycja realizowana będzie na nieruchomości należącej do wnioskodawcy lub wnioskodawca posiada prawo do dysponowania nieruchomością   na cele określone
w operacji przez okres związania celem;

6.    będzie spójna z planem przestrzennym i strategicznym podmiotu ubiegającego się o  
       przyznanie pomocy;

7.    będzie uwzględniona w planie finansowym podmiotu ubiegającego się o przyznanie
       pomocy;

8.    całkowity koszt wydatków kwalifikowalnych nie przekroczy kwoty 1 mln euro w
      przeliczeniu na złote według średniego kursu walut obcych NBP obowiązującego
      w dniu rozpoczęcia naboru wniosków;

9.    będzie łączyć jednostki osadnicze określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 2003 r.
       o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych z istniejącą drogą
       publiczną.


Limity przyznania dofinansowania

Przedsięwzięcie może otrzymać dofinansowanie ograniczone limitami.
Pomoc jest przyznawana w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowalnych.
Określono limit pomocy na beneficjenta, który wynosi 3 mln zł w okresie realizacji programu. Ale ponadto, w celu umożliwienia skorzystania z pomocy większej liczbie gmin, ten sam limit odnosi się do obszaru gminy, co oznacza, że również na obszarze gminy pomoc przyznana na realizację operacji nie może przekroczyć 3 mln zł.

Preferencje w przyznaniu dofinansowania

W rozporządzeniu podkreśla się, iż projekty drogowe mają przyczynić się do osiągnięcia celu określonego w priorytecie unijnym, dotyczącym wsparcia włączenia społecznego, ograniczenia ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich.
I na to nakierowane są preferencje w wyborze operacji:

1.    Priorytetowo będą traktowane operacje realizowane przez beneficjentów
      w gminach uboższych.
      Punkty będą przyznawane gminom, w których dochód podatkowy w przeliczeniu na  
      1 mieszkańca kształtuje się na poziomie niższym niż średnia krajowa oraz tym,
       które wchodzą w skład powiatu o wskaźniku bezrobocia wyższym lub równym
      średniej w kraju;

2.    Preferowane będą drogi dojazdowe do miejscowości istotnych ze względu na  
        lokalizację ważnych obiektów i instytucji.
      Na podstawie ww. kryterium punkty będą przyznawane, jeżeli droga prowadzi do   
      budynku użyteczności publicznej, tj.: przeznaczonego dla administracji publicznej,
      wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, opieki zdrowotnej,
      opieki społecznej i socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług,
      turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym,
      lotniczym lub wodnym, poczty lub telekomunikacji oraz inny ogólnodostępny
      budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji.

3.    Preferowane będą również operacje polegające na łączeniu drogi o niższej kategorii
       z drogami o wyższej kategorii.

 Jak uzasadnia resort, zaproponowane kryterium koresponduje z warunkiem dostępu do pomocy - łączeniem jednostek osadniczych z istniejącą siecią drogową.
Operacje realizowane w ramach działania przyczynią się do utworzenia sieci dojazdowych z mniejszych miejscowości do większych skupisk osadniczych.
Tym samym drogi lokalne będą przyczyniać się do rozbudowy infrastruktury transportowej wewnątrzregionalnej.

4.    Operacje mają być realizowane łącznie z inwestycjami dotyczącymi tworzenia
       pasywnej infrastruktury szerokopasmowej lub z realizacji operacji infrastrukturalnych  z wykorzystaniem tzw. kanałów technologicznych, co jest poparciem działań prowadzących przez samorządy lokalne w celu upowszechniania dostępu do nowych technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych.


Kryteria przyznania dofinansowania - krajowe i regionalne, punktacja

Oprócz warunków podstawowych oraz preferencji ogólnokrajowych, rozporządzenie zawiera także kryteria, według których oceniane (punktowane) będą projekty.
Kryteria dzielą się na krajowe i regionalne.

 
Kryteria krajowe:

1.    podstawowy dochód podatkowy gminy, w której jest planowana realizacja operacji, w przeliczeniu na 1 mieszkańca, obliczany zgodnie z przepisami  o dochodach JST, opublikowany przez MF do stosowania w roku, w którym nastąpiło ogłoszenie o naborze, kształtuje się na poziomie:
      (a) nie więcej niż 50 proc. średniej krajowej - 5 punktów; (b) powyżej 50 proc. średniej krajowej i nie więcej niż 75% średniej krajowej – 3 punkty;
      (c) powyżej 75 proc. średniej krajowej i nie więcej niż 100 proc. średniej krajowej – 1 punkt;

2.    bezrobocie w powiecie, na obszarze którego jest położona gmina, w której jest planowana realizacja operacji, w okresie ostatnich 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy było wyższe lub równe średniej krajowej - 2 punkty;

3.    operacja jest powiązana z inwestycjami dotyczącymi tworzenia pasywnej infrastruktury szerokopasmowej - 2 punkty;

4.    droga objęta operacją prowadzi do budynku użyteczności publicznej
     (w rozumieniu rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki  i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z pozn. zm.) - 2 punkty;

5.    operacja dotyczy drogi łączącej się z drogą o wyższej kategorii - 3 punkty;

Kryteria regionalne: odsyłamy do lektury projektu rozporządzenia.

Za spełnienie kryteriów krajowych łącznie można otrzymać maks. 14 punktów.
Za spełnienie kryteriów regionalnych - maks. 4 punkty. Łącznie projekt może więc uzyskać 18 punktów. Minimum do przyznania dofinansowania to 9 punktów.

Opiniowaniem projektu rozporządzenia zajmie sie teraz Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego